Afscheid van de Paarse Pijl, hallo C1

‘t Was een bewolkte herfstdag, de temperatuur bleef rond de 4 graden steken, perfect weer om de hele dag met motoren bezig te zijn. Weet je wat, we hakken de knoop door, de paarse pijl gaat het strijdtoneel verlaten, daarvoor in de plaats komt een vervanger, wederom een product uit Zuid Duitsland. De schrijver evolueerde in zijn motor carrière van 550cc naar 750 (2x), 1000 (2x), 1200 en weer een klein tikje terug naar 1100, om vandaag van die 1100 helemaal terug te vallen naar zegge en schrijve 176cc met vette 18pk

.20141129_132924a

Op tijd uit de mand, de hondjes uitgelaten en vol goede moed op pad naar Assen, tja, dichterbij konden we niet vinden wat we zochten. Rond de middag kwamen we aan bij Henk Schepers in Assen, een voormalig BMW dealer die het nu een beetje rustiger aan doet. Helemaal achter in de zaak stond het gedrocht,  netjes, zoals de meeste motorfietsen in de zaak, aan de druppellader om hem tip top te houden. Na wat heen en weer schuiven met de voorraad was er een pad gebaand naar buiten toe, tijd voor een (korte) proefrit, het was immers maar net 5 graden met een gevoelstemperatuur van -20 geloof ik, de wind sneed behoorlijk. Na nog wat beleefdheden uitgewisseld te hebben was het tijd om met getallen in de weer te gaan. Na wat heen en weer geschuifel, veel vijven en zessen en handen ten hemel heffen troffen we elkaar ergens in het midden en werd er met een handslag een deal gemaakt, zo’n beetje net als op een veemarkt, de koe is verkocht. Henk is van de oude stijl, sleutelen moet ie, geen computers, Edwin helpt hem met de elektronische rompslomp. Het ene kenteken werd ingenomen, Henk verdween richting postkantoor om ‘mijn’ kenteken in orde te maken en we dronken samen nog een bakkie leut, het zijne stootte hij om, natuurlijk precies over mijn kentekenpapieren, het is nu een lichtbruin strookje papier. Gelukkig komt het origineel over een paar dagen met de post, geen probleem dus. ‘Der Neue’ werd achter in de bus gereden en vastgesjord en Braunie was weer op weg richting het zuiden.

20141130_160400.     20141130_160434

Ondertussen was Brauns senior dermate ziek dat hij in het ziekenhuis belandde, het werd dus opschieten geblazen, gelukkig rolden de kilometers gestaag onder de Sprinter door en aan het einde van de middag waren we alweer thuis om direct van voertuig te wisselen en op ziekenbezoek te gaan.

Waar het eigenlijk op neer komt is dat ik vanaf vandaag het motorrijden op een andere manier ga omarmen, lange ritten kan Braunie niet meer maken vanwege zijn nekhernia, natuurlijk net aan de rechterkant, best ongemakkelijk als je ‘gashand’ na een half uurtje drie kwartier begint te tintelen en geen gas meer kun geven, dus het werd tijd om afscheid te nemen van de paarse pijl, ach, echt rouwig ben ik er niet om hoor. Om toch op 2 wielen rond te kerktoren te kunnen tuffen, korte toertjes en boodschappenritjes te kunnen maken was een lichte motor de beste keus als alternatief. Maar Brauns zou Brauns natuurlijk niet zijn als er niet iets speciaals de plaats van de paarse pijl kwam innemen. Zoiets waarvan ik al jaren en jaren zoiets heb van ‘die is mooi van lelijkheid’, ik zou zoiets best willen hebben. En zo is het gekomen dat er vanaf vandaag een oerlelijk gedrocht bij ons is komen wonen, het is geen motorfiets, het lijkt niet op een scooter maar heeft wel veel dezelfde eigenschappen en het heeft een dak. De beste typering hoorde ik een tijdje geleden, het is gewoon een hele smalle auto zonder deuren. Je springt erop, of erin, daar valt over te discussieren, doet je gordels om (ja, veiligheidsgordels!) start het gedrocht en snort zo weg met hem. Zonder helm ook nog eens, dat hoeft bij deze tweewieler niet. Met Marco kan ik al nergens onopgemerkt komen, met het gedrocht zal dat wel helemaal niet gaan lukken, die steekt er echt tussenuit als een banaan in een bak met sla zullen we maar zeggen.

Bye bye BMW K1100LT, hello BMW C1-200 Executive, natuurlijk compleet met de befaamde pizzakist achterop, wenn schon denn schon, nietwaar?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: